Bendruomenės slaugytojų patirtys susijusios su paauglių lytiniu švietimu
Kizaitė, Diana |
Recenzentas / Reviewer |
Šio bakalauro darbo tikslas- išanalizuoti bendruomenės slaugytojų patirtis aptariant lytinio švietimo temas su paaugliais ir jų tėvais. Darbe siekta atskleisti, su kokiais iššūkiais slaugytojai susiduria praktikoje, kaip jie jaučiasi kalbėdami lytiškumo temomis ir kokie veiksniai lemia efektyvesnį ar sudėtingesnį komunikavimą. Tyrimo metodikai pasirinktas kokybinis tyrimo dizainas, taikant refleksinę teminę analizę pagal V. Braun ir V. Clarke (2021) šešių etapų modelį. Duomenys surinkti atliekant pusiau struktūruotus interviu su šešiais bendruomenės slaugytojais, dirbančiais įvairiuose sveikatos priežiūros sektoriuose: poliklinikose, jaunimo centruose. Analizės metu identifikuotos pagrindinės temos. Pagrindiniai rezultatai parodė, kad slaugytojai dažnai susiduria su paauglių drovumu, komunikacijos barjerais, taip pat patys jaučia nepasitikėjimą savo žiniomis ar pasirengimo stoką. Nustatyta, kad paauglių lytinis raštingumas yra nevienodas, o efektyviam švietimui būtina saugi, konfidenciali aplinka. Svarbų vaidmenį atlieka ir techninės bei vaizdinės priemonės. Tyrimas taip pat atskleidė, kad dalis tėvų vengia kalbėti lytiškumo temomis, perkelia atsakomybę mokykloms ar specialistams, tačiau kai kuriais atvejais glaudus tėvų ir slaugytojų bendradarbiavimas duoda teigiamų rezultatų. Įžvalgos rodo, kad bendruomenės slaugytojams būtina sisteminė parama: metodinės gairės, profesiniai mokymai bei struktūruotas bendradarbiavimas su švietimo įstaigomis ir šeima. Toks daugialypis požiūris gali padėti užtikrinti nuoseklų, visapusišką ir paaugliui pritaikytą lytinį švietimą.
The aim of this bachelor's thesis is to analyse the experiences of community nurses in discussing sexual education topics with adolescents and their parents. The study seeks to identify the challenges nurses face in practice, how they feel when discussing issues related to sexuality, and what factors contribute to either more effective or more complicated communication. A qualitative research design was chosen, applying reflexive thematic analysis based on the six-phase model developed by V. Braun and V. Clarke (2021). Data were collected through semi structured interviews with six community nurses working in various healthcare sectors, including outpatient clinics and youth centres. The analysis identified several key themes. The main findings revealed that nurses frequently encounter adolescents’ shyness, communication barriers, and often experience a lack of self-confidence or feel unprepared to talk about sexual health topics. It was found that adolescents’ sexual literacy levels vary significantly, and a safe, confidential environment is essential for effective education. Technical and visual aids also play an important role in facilitating communication. Furthermore, the study showed that some parents avoid discussing sexuality, shifting responsibility to schools or healthcare professionals; however, in certain cases, close collaboration between parents and nurses leads to more positive outcomes. The conclusions indicate that community nurses need systematic support: clear methodological guidelines, professional training, and structured collaboration with educational institutions and families. Such a multifaceted approach can help ensure consistent, comprehensive, and adolescent-cantered sexual education.