Sportininkams skirtų maisto papildų rinkos apžvalga ir kokybės gerinimas
Štarolytė, Inga |
Recenzentas / Reviewer | |
Recenzentas / Reviewer | |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos pirmininkas / Committee Chairman | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member |
Darbo tikslas: Išanalizuoti Lietuvoje parduodamus sportininkams skirtus papildus, išnagrinėti dalies papildų etiketes bei atlikti sportuojančių žmonių apklausą Lietuvoje, norint sužinoti jų nuomonę apie jų vartojamus papildus ir šalies rinką, taip pat sukomponuoti naują papildą iš jau naudojamų veikliųjų dalių ir įvertinti jo juslinį priimtinumą. Darbo metodika. Siekiant įvertinti maisto papildų, skirtų sportininkams, rinką Lietuvoje, buvo atliktas analitinis rinkos tyrimas. Tyrimo metu buvo atlikta papildų rinkos analizė dviejose fizinėse nespecializuotose parduotuvėse bei dviejose elektroninėse parduotuvėse. Buvo analizuojama, kokie maisto papildai siūlomi Lietuvos rinkai, jie grupuojami bei apskaičiuojama, kokią rinkos dalį sudaro kiekviena atskira grupė procentais. Tyrime pasirinkta gilintis į augalinės kilmės maisto produktus, todėl buvo analizuojamos kelių augalinės kilmės maisto papildų sportininkams etiketės ir ženklinimas. Norint įvertinti sportuojančių žmonių nuomonę apie maisto papildus Lietuvos rinkoje sukurta anoniminė anketa ir atliktas kiekybinis tyrimas. Apklausoje dalyvavo 103 asmenys. Jusliniam vertinimui buvo pasirinkti augalinės kilmės papildai, supermaistas - kviečių želmenų milteliai, chlorelių milteliai, kanapių sėklų baltymai bei išrūgų baltymų koncentratas. Taip pat buvo panaudoti žaliosios arbatos milteliai „Matcha“ bei ciberžolės milteliai. Visi šie produktai buvo maišomi įvairiomis kombinacijomis, buvo užkoduojami ir pateikiami vertinti. Devyni vertintojai vertino bendrą produktų priimtinumą, kuris buvo vertinamas 9 balų hedoninėje skalėje, kur 1 reiškia mažiausią priimtinumą, o 9 – didžiausią. Rezultatai ir išvados. Iš rezultatų matoma, kad nespecializuotos maisto parduotuvės didesnį dėmesį skiria plačiajai visuomenei, didžiąją dalį pasiūlos sudaro maistas ir užkandžiai (parduotuvė A 33 proc., parduotuvė B net 55 proc.). Mažiausiai siūloma skaidulinių medžiagų, kreatino, vitaminų bei mineralinių medžiagų (1-2proc.). Specializuotose el. parduotuvėse labiau orientuojamasi į profesionalius sportininkus. Daugiausiai stengiamasi pasiūlyti sportininkams papildų svoriui reguliuoti (parduotuvė X - 25 proc., Y – 17 proc.), papildų treniruotėms ir po jų (parduotuvė Y net 37 proc.). Lietuvos rinkoje kol kas labai trūksta augalinių maisto papildų, jie sudaro tik nedidelę pasiūlos dalį (parduotuvėje A sudarė 7 proc. pasiūlos, B ir X parduotuvėse po 5 proc., o parduotuvėje Y tik 1 proc.). Apklausoje dalyvavo 103 respondentai (39 vyrai ir 64 moterys). Didžioji dalis respondentų priklausė 18-25 amžiaus grupei (58 proc.) bei gyveno didmiesčiuose (72 proc.). 96 proc. visų respondentų yra sportuojantys žmonės, iš jų 78 proc. sportuoja savo noru, 14 proc. yra profesionalai (p=0,01 < 0,05). Daugiau nei pusė (54 proc.) šių sportuojančių žmonių vartoja maisto papildus, tačiau tik 49 proc. jų žino visų vartojamų papildų sudėtį (p=0,01 < 0,05). Sportininkai dažniausiai papildus vartojo atsigavimui po treniruotės (22 proc.), mažiausiai respondentų vartojo papildus ištvermei ir svoriui mažinti (po 10 proc.) (p=0,005 < 0,05). Papildus respondentai dažniausiai perka lietuviškose el. parduotuvėse (38 proc.), tačiau net 22 proc. apklaustųjų papildus perka iš užsienio el. parduotuvių ir tik 9 proc. renkasi fizines nespecializuotas parduotuves (p=0,01 < 0,05). Atliekant juslinį vertinimą buvo sukombinuota 11 maisto papildų mėginių ir atliktas bendrojo priimtinumo vertinimas. Visi mėginiai, išskyrus vieną, buvo įvertinti gana prastai, t.y., žemiau nei 6,0 balai. Mėginys A3 (išrūgų baltymai (5g) + ciberžolės milteliai (5g) + vanduo (100ml)) buvo įvertintas gana aukštu balu, jam buvo skirta net 7,3 ± 0,8 balo 9 balų hedoninėje skalėje.
The aim of the thesis: to analyse food supplements for athletes sold in Lithuania, examine labels of some supplements and conduct the survey for athletes in order to find out their opinion about supplements they are using and food supplements market in Lithuania, also to compose a new supplement from already existing active parts and evaluate its sensory acceptability. Research methods and materials. Analytical market research was performed in order to evaluate the market of food supplements for athletes in Lithuania. During the study, an analysis of the supplements market was performed in two physical non-specialized stores and two e-stores. Results about food supplements were grouped and the percentage of each group in the market was calculated. Plant-based products were selected for study, so labels of several plant-based dietary supplements for athletes were analysed. In order to know the opinion of athletes about food supplements in the Lithuanian market, an anonymous questionnaire was created and a quantitative study was performed. 103 people took part in the survey. Supplements of plant origin (superfood) were selected for sensory evaluation – wheatgrass powder, chlorella powder, hemp seed powder. Also, whey protein concentrate, green tea powder “Matcha” and turmeric powder were used in evaluation too. All these products were mixed in various combinations, coded and submitted for evaluation. Nine evaluators rated general acceptability of the products, which was rated on 9-point hedonic scale where 1 was representing the lowest acceptability and 9 the highest. Results and summary of research. The results show that non-specialized grocery stores pay more attention to the general public, stores mostly offer food and snacks ( store A 33%, store B 55% of the market). The least offered are fibers, creatine, vitamins and minerals (1-2%). Specialized e-stores are more focused on professional athletes. Most efforts are made to offer supplements for weight regulation (store X – 25%, store Y – 17%), also supplements for trainings (store Y – 37%). Lithuanian market needs more plant-based food supplements (store A – 7%, store B – 5%, store X – 5%, store Y only 1% of the market). 103 respondents (39 men and 64 women) participated in the survey. The majority of respondents belonged to the 18-25 age group (58%) and lived in big cities (72%). 96% of all respondents are people who play sports, 78% are people who are working out voluntarily, 14% are professional athletes (p=0,01 < 0,05). More than half (54%) of these athletes take food supplements, but only 49% of them know the composition of supplements they take (p=0,01 < 0,05). Athletes mostly used supplements for recovery after training (22%), smallest group of respondents used supplements for endurance and weight loss (10% each) (p=0,005 < 0,05). In addition, respondents usually buy food supplements in Lithuanian e-stores (38%), even 22% of respondents buy supplements from abroad e-stores and only 9% choose physical non-specialized stores (p=0,01 < 0,05). In the sensory evaluation 11 samples of food supplements were combined and general acceptability evaluation was performed. All samples, except one, were rated rather poorly, i.e., below 6.0 points. Sample A3 (Whey protein (5 g) + Turmeric powder (5 g) + Water (100 ml)) was rated quite high, with a score 7.3 ± 0.8 on a 9-point hedonic scale.