Ikimokyklinio amžiaus vaikų sensorinės integracijos sutrikimai ir jų korekcija taikant ergoterapiją
Andziulienė, Laura |
Kavaliauskienė, Giedrė |
Berškienė, Kristina | |
Šio darbo tikslas: įvertinti ikimokyklinio amžiaus vaikų sensorinės integracijos sutrikimus bei korekcijos, taikant ergoterapiją efektyvumą. Uždaviniai: 1. įvertinti ikimokyklinio amžiaus vaikų SI sutrikimus; 2. nustatyti sąsajas tarp SI sutrikimų ir vaikų aktyvumo lygio bei emocinės brandos; 3. įvertinti ergoterapijos poveikį koreguojant lietimo suvokimo sutrikimus.
Tyrimą sudarė 2 dalys: Anketinė apklausa 3 – 5 metų vaikų tėvams. Klinikinis stebėjimas, kurio metu buvo taikoma ergoterapija ir vertinamos vaikų reakcijos į lietimo dirgiklius. Tyrime dalyvavo 67 tiriamieji. 36 (54 proc.) berniukai ir 31 (46 proc.) mergaitė. Ergoterapija buvo taikoma 16 (24 proc.) vaikų, iš kurių 6 (19 proc.) mergaitės ir 10 (28 proc.) berniukai, kadangi nustatėme reakcijų į lietimo dirgiklius sutrikimus.
Rezultatai: įvertinus 67 ikimokyklinio amžiaus vaikus ''Ikimokyklinio amžiaus vaikų sensomotorinių funkcijų vertinimo klausimynu“ nustatyta, kad lietimo suvokimo sutrikimų turėjo 16 (24 proc.) vaikų, taip pat išsiaiškinome, kad neadekvačios reakcijos į propriocepcijos dirgiklius buvo 14 (21 proc.) tiriamųjų, per silpnos reakcijos į vestibulinius dirgiklius buvo nustatytos 16 (24 proc.) vaikų bei per stiprios reakcijos į vestibulinius dirgiklius 21 (31 proc.) vaikui. Taip pat buvo nustatytas statistiškai patikimas ryšys tarp lietimo suvokimo sutrikimų bei aktyvumo (χ2 - 0.009 (p< 0.05). Nustatėme statistiškai patikimą ryšį (p<0.05) tarp lietimo suvokimo sutrikimų bei per silpnų reakcijų į vestibulinius dirgiklius. Iš 16 (100 proc.) vaikų turinčių lietimo suvokimo sutrikimų 8 (50 proc.) vaikai neadekvačiai (per silpnai) reagavo į vestibulinius dirgiklius. Taip pat nustatėme statistiškai patikimą ryšį tarp lietimo suvokimo sutrikimų bei reakcijos į garsinius bei vaizdinius dirgiklius (χ2 - 0.002 ( p<0.05). Iš turinčių lietimo suvokimo sutrikimų vaikų 9 (56 proc.) stipriai susijaudina nuo įvairių garsų ar vaizdų. Stjudento T testu porinėms imtims palyginus reakcijų į lietimo dirgiklius ir elgesio vertinimo suminių balų vidurkių pokytį po ergoterapijos, nustatyta jog gautas ergoterapijos efektas yra statistiškai patikimas (p< 0,05). Prieš ergoterapiją buvo 11,6 ( SN - 2.42) po ergoterapijos pakito iki 8,4 (SN – 2,68) – suminis balų vidurkių pokytis 3,19
Išvados: 1. Ikimokyklinio amžiaus vaikai turi sensorinės integracijos sutrikimų. Atlikto tyrimo rezultatai parodė, kad lietimo suvokimo sutrikimų turi 16 (24 proc.) ikimokyklinio amžiaus vaikų, neadekvačios reakcijos į propriocepcijos dirgiklius nustatytos 14 (21 proc.) vaikų, per silpnos reakcijos į vestibulinius dirgiklius nustatytos 16 (24 proc.) vaikų ir 21 (31 proc.) vaikui nustatėme per stiprias reakcijas į vestibulinius dirgiklius. 2. Rąstos sąsajos tarp lietimo suvokimo sutrikimų ir aktyvumo lygmens. 8 (50 proc.) vaikams, kurie turėjo lietimo suvokimo sutrikimų nustatėme per didelį aktyvumą (χ2 - 0.009 (p< 0.05)) 3. Ergoterapija, koreguojant lietimo suvokimo sutrikimus yra efektyvi. Suminių balų vidurkių pokytis – 3,19 (p< 0,05).
Rekomendacijos: 1. Tikslinga būtų rengti ergoterapeuto konsultacijas ar seminarus apie sensorinės integracijos sutrikimų korekcijos galimybes, mokymo aplinkos pritaikymą ikimokyklinio ugdymo įstaigose. 2. Ergoterapeutas galėtų padėti ugdant rašymo, skaitymo įgūdžius, pagerintų mokinių savireguliacijos galimybes bei konsultuotų mokytojus, kaip pritaikyti mokymo procesą bei mokymo aplinką mokiniams, turintiems sensorinės integracijos.
The aim of the research is to evaluate the pre-school age children in sensory integration disorder, and adjustment, with effectiveness of therapy. Objectives: 1. Assessment of SI disorder in preschool childre; 2. establish links between SI disorder and children activity levels and emotional maturity; 3. to assess the impact of occupational therapy by correction the tactile defensiveness problems. The study consisted of two parts: questionnaire-based survey of 3-5 year old children parents. Clinical observation, which was assessed by occupational therapy and evaluating children reactions to tactile stimuli. The study included 67 subjects. 36 (54 prc.) boys and 31 (46 prc.) girls. Occupational therapy was applied 16 (24 prc.) children, as determined reaction to touch stimuli disorders, of whom 6 (19 prc.) girls and 10 (28 prc.) boys. Results: : The evaluation showed that children with tactile defensiveness were 16 (24%), inadequate response to proprioreception stimuli had 14 (21 prc.) children. Too weak response to vestibular stimuli have been identified to 16 (24 prc.) and too strong reactions to vestibular stimuli had 21 (31 prc.) children. It was also a statistically reliable connection between touch and active perception disorder (χ2 - 0009 (p<0.05). We found a statistically significant connection (p <0.05) between the tactile defensiveness and too weak reactions to vestibular stimuli. Of the 16 (100 prc. ) children who had tactile defensiveness 8 (50 prc.) children are inadequate (too weak) response to vestibular stimuli. It also found a statistically significant connection between tactile defensiveness and reaction to the disruption of sound and image. (χ2 - 0.002 ( p<0.05). 9 (56 prc.) children with tactile defensiveness strongly excited from the various sounds or images. The effectiveness of occupational therapy is statistically significant (p<0.05). Before occupational therapy was 11.6 (SD - 2:42) in occupational therapy have changed to 8.4 (SD - 2.68) - total score mean change 3.19 Conclusions: 1. Preschool children have sensory integration disorder. The survey results showed that the perception of touch has 16 (24 prc.) preschool-age children, inadequate response to the proprioreception stimuli have 14 (21 prc.) children, a weak response to the vestibular stimuli 16 (24 percent) and for 21 children (31 prc.) found a strong reaction to vestibular stimuli. 2. Find links between touch perception problems and activity level. 8 (50 prc.) children who had tactile defensiveness problems found during the high activity (χ2 - 0009 (p <0.05)) 3. Occupational therapy, adjustment disorder of tactile defensiveness is effective. The total score mean change - 3.19 (p< 0.05). Recommendations: 1. It is appropriate to develop occupational therapist consultations on sensory integration disorder correction capabilities, training of environmental adaptation of pre-school education. 2. Occupational therapist can assist in developing, writing, reading skills, improving self-regulatory capabilities, and advise teachers on how to apply the process of teaching and learning environment for students with sensory integration. 3. Occupational therapist should work in the city pedagogical - psychological services, as appropriate to the child being referred for consultation and / or correction.