MARKETINGO ELEMENTŲ ĮTAKOS VERTINIMAS PACIENTŲ APSISPRENDIMUI ĮSIGYJANT VAISTUS
Gerbutavičienė, Rima |
Grincevičius, Jonas | |
Tyrimo tikslas – ištirti ir įvertinti marketingo elementų įtaką pacientų apsisprendimui įsigyjant vaistus. Tyrimo uždaviniai. Nustatyti kaip marketingo elementai (6p – kaina, produktas, pateikimas, rėmimas, procesai ir žmonės) lemia pacientų apsisprendimą įsigyti vaistus; įvertinti, kurie marketingo elementai yra lemiantys; nustatyti farmacinės paslaugos poveikį marketingo procese; įvertinti galimą marketingo elementų poveikio riziką. Tyrimo metodika. Tyrimas atliktas 2012 m. - 2014 m. Buvo organizuoti du tyrimo etapai – kokybinis ir kiekybinis tyrimai. Kokybiniame tyrime dalyvavo 14 vaistinės pacientų, („focus“ grupė); kiekybiniame – 381 vaistinių pacientai. Kokybiniam tyrimui taikytas turinio analizės („Content“) metodas. Statistinė duomenų analizė atlikta, naudojantis SPSS.21. Kiekybinio tyrimo duomenims vertinti taikyti faktorinės ir vidutinių įverčių analizės metodai. Rezultatai. 70,6% respondentų vaistinėje perka vaistus. Vidutiniškai vienas pacientas vieno apsipirkimo metu išleidžia 31 – 50 Lt. Dauguma vaistus perka kas mėnesį. Vaistai perkami paskyrus gydytojui (74,8%), 32% savigydos atveju, 24,4 % perka patarus vaistininkui. 66% pacientų yra bent kartą nusipirkę daugiau vaistų nei reikėjo dėl taikytos nuolaidos. 12,4 % respondentų teigė nusipirkę vaistų dėl reklamos ir informacijos internete ir nusivylę jų poveikiu. Svarbiausi paciento apsisprendimą įsigyti vaistus lemiantys marketingo elementai - farmacinė paslauga, vaistinė ir kaina. Farmacinė paslauga aktualesnė moterims, jaunesnio amžiaus pacientams; vyresnio amžiaus pacientams, moterims bei mažamečių vaikų tėvams svarbiausia patogi vaistinės vieta bei vaistinės estetika; moterys, vyresnio amžiaus pacientai, bei tėvai su mažais vaikais, labiau atsižvelgia į vaisto sudedamąsias dalis, saugumą ir tinkamą efektą. Vaisto kaina svarbesnė moterims ir pacientams, kurių išlaidų krepšelis yra mažesnis. Išvados. Farmacinis marketingas nevienodai veikia sociodemografines grupes. Svarbiausi marketingo elementai, lemiantys paciento apsispendimą pirkti vaistus, yra farmacinė paslauga, vaistinė ir kaina. Jei pacientas nėra gavęs gydytojo rekomendacijos, vaistininko vaidmuo, renkantis vaistą, yra lemiantis. Farmacinio marketingo elementai, dėl daromos įtakos, skatina neracionalų vaistų vartojimą.
Objective: Investigate and evaluate the influence of marketing elements on patient's decision to purchase medicines. Methods: The study was carried out in 2013 – 2014. It was organized in two phases - qualitative and quantitative research. In the Qualitative research was conducted 14 pharmacy’s patients (the Focus Group); in the quantitative - 381 pharmacy patients. All collected qualitative data was analyzed by content analysis. An anonymous questionnaire was used for qualitative research. Statistical analysis of the quantitative findings was performed using the data analysis software package SPSS version 21. The quantitative survey data to assess the factor applied to the average of estimates and analysis. Factor analysis and average mean methods were applied to evaluate the quantitative research data. Results: 70.6 % of the respondents buy medicines in a pharmacy. On average, one patient spends 31-50 Lt. Most of the patients buy every month. The medicines are purchased because of doctor prescription (74.8 %), self-curing (32%), pharmacists’ advice (24.4%). 66 % of the patients purchased more medicines than necessary because of an applied discount at least once. 12.4 % of respondents, who have bought medicines because of advertising and information on the internet, were disappointed with the effect of these medicines. The patient's decision is mainly due to a pharmaceutical service, pharmacy and price. The pharmaceutical service is more relevant to women and younger patients. Older patients, women and parents of young children place importance on convenient pharmacy and pharmacy aesthetics. Women, older patients, and parents with small children care more about the ingredients of medicines, their safety and effect. Medicines’ price is more important to women and patients, who spend less on medicine. Conclusion: Pharmaceutical marketing has an uneven impact on socio-demographic groups. The most important elements of marketing, which determine a patient’s decision to purchase medicines are the pharmaceutical service, pharmacy and price. If the patient has not received a physician recommendation, the pharmacist's role in choosing the product is important. Pharmaceutical marketing elements, because of their impact, promote irrational drug use.