9-12 klasių Kauno miesto mokinių intuityvaus valgymo ir jo ypatumų sąsajos su streso įveikos strategijomis
Vasiliauskaitė, Ugnė |
Indriūnienė, Vinga |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos pirmininkas / Committee Chairman | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Gudauskienė, Rita | Komisijos narys / Committee Member |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member |
Tyrimo problema – žinių trūkumas apie psichologiškai sveiką mitybą Tyrimo tikslas - nustatyti 9-12 klasių Kauno miesto mokinių intuityvaus valgymo ypatumus ir jo sąsajas su pasirenkamais maisto produktais bei streso įveikos strategijomis. Tyrimo dalyviai: 9-12 klasių Kauno miesto mokiniai (n=373), merginų 53 proc. ir vaikinų 47 proc., amžiaus vidurkis 16,24 metai (nuo 14 iki 19 metų), 73 proc. tiriamųjų yra normalios kūno masės ir 23,5 proc. per didelės/mažos kūno masės. Instrumentai: intuityvaus valgymo išreikštumui išmatuoti naudota Intuityvaus valgymo skalė 2 (IES-2, angl. Intuitive Eating Scale-2; Tylka ir Kroon Van Diest, 2013); streso įveikos strategijoms įvertinti naudotas Keturių faktorių streso įveikos klausimynas (Valickas, Želvienė ir Grakauskas, 2010; Grakauskas ir Valickas, 2006); įvertinti mokinių sveikų produktų vartojimą naudota Maisto produktų skalė (Petkevičiūtė-Galvydienė ir Perminas, 2008); fiziniam išreikštumui nustatyti naudoti Fizinio aktyvumo laisvalaikio metu klausimai (LTPAQ, angl. Leisure-Time Physical Activity Questionnaire; Goddin, 1997); 5 demografiniai klausimai apie lytį, amžių, klasę, ūgį, kūno masę; bei papildomi klausimai apie mitybos įpročius ir motyvaciją. Tyrimo rezultatai parodė, kad nėra statistiškai reikšmingų mitybos įpročių skirtumų tarp intuityviai ir neintuityviai valgančių mokinių. Vaikinai valgo intuityviau nei merginos; tačiau merginos renkasi sveikesnius produktus nei vaikinai. Vyresnių klasių mokiniai renkasi sveikesnius produktus nei jaunesnių klasių. Pastebėta, kad fiziškai aktyvesni mokiniai valgo intuityviau, dažniau valgo dėl fizinių priežasčių, dažniau pasikliauja alkio ir sotumo signalais, dažniau renkasi maistą pagal organizmo poreikius nei fiziškai mažiau aktyvūs mokiniai. Fiziškai mažiau aktyvūs mokiniai dažniau besąlygiškai sau leidžia valgyti norimą maistą nei fiziškai aktyvesni mokiniai. Normalios kūno masės mokiniai dažniau renkasi maistą pagal kūno poreikius, renkasi sveikesnius maisto produktus nei masės neatitinkančios normos ribų mokiniai. Mokinių intuityvus valgymas nėra statistiškai reikšmingai susijęs su sveikesnių maisto produktų vartojimu. Kuo mokiniai intuityviau valgo, tuo dažniau naudoja problemų sprendimo strategiją, ir rečiau naudoja emocinės iškrovos strategiją. Kuo mokiniai vartoja sveikesnius produktus, tuo rečiau naudoja emocinės iškrovos, socialinės paramos ir vengimo strategijas.
The research problem - lack of knowledge about psychological healthy nutrition. Objective – to investigate links between intuitive eating, eating habbits and stress coping strategies. The subject of the study: 9-12 grade students from Kaunas (n=373), 53 proc. of girls and 47 proc. of boys, average age 16,24 years old (from 14 to 19 years old), 73 proc. subjects of normal weight and 23,5 proc. subjects obese or too low weight. Design: measuring expression of intuitive eating: IES-2, Intuitive Eating Scale-2 (Tylka & Kroon Van Diest, 2013); measuring expression of stress coping strategies: Four factor stress coping questionnaire (lt., Keturių faktorių streso įveikos klausimynas; Valickas, Želvienė & Grakauskas, 2010; Grakauskas & Valickas, 2006); measuring healthy eating: Food choice scale (Petkevičiūtė-Galvydienė & Perminas, 2008); Leisure-Time Physical Activity Questionnaire (LTPAQ, Goddin, 1997); 5 demographic questions about sex, age, grade, height, body weight; and general questions about eating habits and motivation. The study results showed that there was no statistically significant eating habits difference between students eating intuitively or not. Boys eat more intuitively than girls. Girls choosing healthier products than boys. Senior students choose healthier products than younger students. It is observed that physically active students eat more intuitively, more often eating for physical reasons, more often relying on hunger and satiety signals, more often choose food by body needs than physically less active students. Less physically active students more often use unconditional permission to eat than physically active students. Normal weight students often choose food according to body needs, choosing healthier food products than obese or too low body weight students. Students intuitive eating is not statistically significantly associated with healthier food consumption. More often students eat intuitively more often uses the problem-solving strategy, and uses less emotional discharge strategy. More often students consume healthier products more often use less emotional discharge, social support and avoidance strategies.